Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/97
Title: Penerapan Prinsip Andragogi Pada Sebuah Pusat Bahasa Di Surabaya
Authors: Damairia Hamida, Sonya
Lukito Setiawan, Jenny
Keywords: Andragogical Principles. English Course
Issue Date: Apr-2007
Publisher: Anima. Indonesian Psychological Journal - Vol. 22 No.3 April 2007 - ISSN: 0215-0158 – Fakultas Psikologi Universitas Surabaya.
Citation: Damairia Hamida, S., & Lukito Setiawan , J. (2007). Penerapan prinsip andragogi pada sebuah pusat bahasa di surabaya. Anima. Indonesian Psychological Journal, 22(03), 289-298. Retrieved from http://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/97
Abstract: Abstract. This study aims to look at the application of andragogical principles at an English language institution, including its constraints. Informans were 2 instructors and 2 participants of the institution. Data were collected through interviews and observation. Results reveal that there are several andragogical principles already implemented. Such as interactive learning, reward system, and learning through activities. Those which are not yet in accordance with andragogical principles are scarcity of conducting practical and experimental tasks, difference in outcome goals between participants and instructors, lack of coordination in evaluation processes between instructors and the institution, and placing tests not yet running well. Constraining factors are lack of autonomy and learning readyness of the participants. The methods used arc not running as good as what was intended, and shortage of time. Recommendations for the institution, the instructors, as well as the participants to use more effective andragogical principles arc discussed. Key words: andragogical principles. English course Abstrak, Tujuan penelitian ini adalah mengetahui penerapan prinsip andragogi pada sebuah lembaga pendidikan bahasa Inggris beserta hambatannya. Informan penelitian ini adalah 2 orang pembimbing dan 2 orang peserta didiknya, Metode pengambilan data meliputi wawancara dan observasi. Hasil analisis menunjukkan beberapa prinsip andragogi yang telah diterapkan, yaitu pembelajaran berjalan aktif dan dua arah, digunakannya sistem reward. dan penekanan pembelajaran pada kegiatannya. Hal-hal yang belum sesuai dengan prinsip andragogi meliputi jarangnya pemberian tugas yang bersifat praktis dan eksperimental, adanya perbedaan harapan antara peserta didik dan pembimbing, kurangnya koordinasi dalam proses evaluasi antara pembimbing dan lembaga, dan tes penempatan belum berjalan baik. Kendala yang dihadapi adalah kurangnya kemandirian dan kesiapan belajar peserta didik; metode yang digunakan pembimbing tidak berjalan sesuai dengan harapan semula, dan waktu yang terbatas, Didiskusikan saran bagi lembaga, pembimbing, serta peserta lembaga pendidikan bahasa tersebut guna penerapan prinsip andragogi yang lebih efektif. Kala kunci : prinsip andragogi, kursus bahasa lnggris
URI: http://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/97
Appears in Collections:Lecture Papers National Published Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
97.pdf388.06 kBAdobe PDFView/Open
Full Paper.Anima.Jenny Lukito S.pdf3.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.