| dc.contributor.author | Ernawati, Niken | |
| dc.date.accessioned | 2023-02-14T03:24:03Z | |
| dc.date.available | 2023-02-14T03:24:03Z | |
| dc.date.issued | 2018 | |
| dc.identifier.uri | http://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/6005 | |
| dc.description | Education is useful to establish qualified human resources. However, the distribution of universities is still uneven. One of the most frequent destination areas for students is Surabaya. Sojourning students will experience many changes so that sojourning students are required to adapt. So students need good self - regulation. This study aims to find out the correlation of self - regulation with adjustment to the sojourning students at University X Surabaya. This research used quantitative research with correlational design. The sample in this study amounted to 101, which is a university student of X Surabaya University. Sampling technique being used in this research was snowball sampling. Instruments used a scale that consists of self - regulation scale and adjustment scale. The result of validity scale in this research is range on 0.218 - 0.554 with reliability value 0.877. Result of validity scale of emotional self - adjustment range on 0,166 - 0.263 with reliability value 0.562. Result of validity test of self - adjustment scale range on 0,197 - 0.414, with value of reliability of 0.562. Result of validity test of social adjustment scale range on 0,200 - 0.423, with reliability value 0,486. The result of validity test of academic adjustment scale range on 0.179 - 0.460, with reliability value 0.667. In this study the dimension of self - adjustment has a relationship with self - regulation (r= 0.253, p=0.011), social adjustment dimension has correlation with self - regulation (r=0.354, p=000), academic adjustment dimension has correlation with self - regulation (r=0.347, p=000) and no correlation between self - regulation and emotional self - adjustment dimension (r=0.028, p=0.778). Researchers suggest that students do not easily give up and always want to learn will be many things in carrying out learning activities at the university. In addition, students are also advised to be able to control themselves well so that students can undergo activities in lectures and socialize well. The next researcher is expected to conduct a similar study by considering the time well in order to get the results and the maximum. | en_US |
| dc.description.abstract | Pendidikan berguna untuk membentuk sumber daya manusia yang berkualitas. Akan tetapi persebaran perguruan tinggi masih belum merata. Salah satu pilihan daerah yang sering dituju oleh mahasiswa adalah Surabaya. Mahasiswa perantau akan mengalami banyak perubahan sehingga mahasiswa perantau dituntut untuk bisa menyesuaikan diri. Sehingga mahasiswa memerlukan regulasi diri yang baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan regulasi diri dengan penyesuaian diri pada mahasiswa perantau di Universitas X Surabaya. Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif dengan desain korelasional. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 101, yang merupakan mahasiswa perantau Universitas X Surabaya. Teknik pengambilan sampel menggunakan snowball sampling. Pengambilan data menggunakan skala yang terdiri dari skala regulasi diri dan skala penyesuaian diri. Hasil uji validitas skala regulasi pada penelitian ini bergerak pada angka 0.218-0.554 dengan nilai reliabilitas 0.877. Hasil uji validitas skala penyesuaian diri emosional bergerak pada angka 0.166-0.263 dengan nilai reliabilitas 0.562. Hasil uji validitas skala penyesuaian diri komitmen bergerak pada angka 0.197-0.414, dengan nilai reliabilitas 0.562. Hasil uji validitas skala penyesuaian diri sosial bergerak pada angka 0.200-0.423, dengan nilai reliabilitas 0.486. Hasil uji validitas skala penyesuaian diri akademik bergerak pada angka 0.179- 0.460, dengan nilai reliabilitas 0.667. Pada penelitian ini dimensi penyesuaian diri komitmen memiliki hubungan dengan regulasi diri (r=0.253, p=0.011), dimensi penyesuaian diri sosial memiliki hubungan dengan regulasi diri (r=0.354, p=000), dimensi penyesuaian diri akademik memiliki hubungan dengan regulasi diri (r=0.347, p=000) dan tidak ada hubungan antara regulasi diri dengan dimensi penyesuaian diri emosional (r=0.028, p=0.778). Peneliti menyarankan agar mahasiswa tidak mudah menyerah dan selalu ingin belajar akan banyak hal dalam melaksanakan kegiatan pembelajaran di universitas. Selain itu mahasiswa juga disarankan untuk bisa mengontrol diri dengan baik supaya mahasiswa dapat menjalani kegiatan di perkuliahan dan bersosialisasi dengan baik. Peneliti selanjutnya diharapkan dapat melakukan penelitian serupa dengan mempertimbangkan waktu dengan baik agar mendapatkan hasil dan jumlah responden yang maksimal. | en_US |
| dc.language.iso | id | en_US |
| dc.publisher | Universitas Ciputra | en_US |
| dc.subject | Regulasi Diri | en_US |
| dc.subject | Penyesuaian Diri | en_US |
| dc.subject | Mahasiswa Perantau | en_US |
| dc.title | HUBUNGAN ANTARA REGULASI DIRI DAN PENYESUAIAN DIRI PADA MAHASISWA PERANTAU DI UNIVERSITAS X SURABAYA | en_US |
| dc.type | Thesis | en_US |
| dc.identifier.nidn | 5975723 | |
| dc.identifier.kodeprodi | 73201 | |
| dc.identifier.nim | 30114039 | |
| dc.identifier.dosenpembimbing | JONY EKO YULIANTO | |