| dc.contributor.author | Cahyono, Agung | |
| dc.date.accessioned | 2024-12-16T02:51:40Z | |
| dc.date.available | 2024-12-16T02:51:40Z | |
| dc.date.issued | 2021 | |
| dc.identifier.uri | https://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/7748 | |
| dc.description | The COVID - 19 outbreak that started in the city of Wuhan in China in 2019 hit various countries, requiring people to practice social distancing, wear masks, and wash their hands. In the educational environment, there are changes in the learning system which was originally implemented offline (face to face) turned into online (online), including the Faculty of Medicine also changing the learning system from offline to online. One of the subjects in the medical department is anatomy where in anatomy learning there is an anatomy practicum which also changes the learning system from online to offline. So that the changed anatomy practicum learning will cause some problems in the learni ng system. The purpose of this study was to find out whether there was a comparison of online and offline learning of anatomy practicum for students of the Faculty of Medicine, Ciputra University. This research method uses quantitative analytical observati on techniques and uses a retrospective approach. With a total sample of 35 students of the Faculty of Medicine, University of Ciputra who have met the inclusion and exclusion criteria. Furthermore, primary data is obtained by being given a questionnaire to be filled out by each student and secondary data is taken which is taken from the list of values requested from the campus. There are differences in the results of online and offline anatomy practicum learning, namely 1) anatomy practicum conducted offline is better understood by students compared to online , 2) the difficulty level of learning anatomy practicum is more difficult offline compared to online , 3) the results of the evaluation of student learning it was found that online anatomy practicum l earning was higher in value than offline . The conclusion drawn is that there are significant differences in understanding, level of difficulty, and evaluation results in anatomy practicum learning which is carried out online and offline | en_US |
| dc.description.abstract | Wabah COVID - 1 9 yang berawal dari kota Wuhan di Tiongkok pada tahun 2019 menimpa bebagai negara sehingga mewajibkan masyarakat untuk melaksanakan social distancing, memakai masker, dan cuci tangan. Pada lingkungan Pendidikan terdapat perubahan pada sistem pembelajaran y ang semula dilaksanakan secara offline (tatap muka) berubah menjadi online (daring), termasuk pada Fakultas kedokteran juga merubah sistem pembelajaran dari offline menjadi online. Salah satu mata pelajaran pada jurusan kedokteran adalah anatomi dimana pada pembelajaran anatomi terdapat praktikum anatomi yang juga dirubah sistem pembelajarannya dari online menjadi offline. Sehingga pembelajaran praktikum anatomi yang dirubah akan menimbulkan beberapa masalah pada sistem pembelajarannya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada perbandingan pembelajaran praktikum antomi yang dilakukan secara online dan offline pada mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Ciputra . Metode penelitian ini mengguanakan tehnik observasi analitik kuantitatif serta menggunakan pendekatan retrospektif . Dengan total sampel sebanyak 35 mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Ciputra yang telah memenuhi kriteria inklusi dan eklusi. Selanjutnya didapatkan data primer dengan diberikan kuesioner untuk diisi oleh setiap mahasiswa dan di ambil data sekunder yang di ambil daftar nilai yang di minta dari pihak kampus. Didapatkan hasil perbedaan dari pembelajaran praktikum anatomi secara on line dan offline yaitu 1) praktikum anatomi yang dilaksanakan secara offline lebih diphami oleh mahasiswa dibandingkan dengan online , 2) tingkat kesulitan pembelajaran praktikum anatomi lebih sulit secara offline dibandingkan dengan online , 3) hasil evaluasi pembelajaran pada mahasiswa didapatkan pembelajaran praktikum anatomi secara online lebih tinggi nilainya dibandingkan dengan secara offline . Kesimpulan yang diambil adalah terdapat perbedaan pemahaman, tingkat kesulitan, dan hasil evaluasi yang signifi kan pada pembelajaran praktikum anatomi yang dilaksanakan secara online dan offline | en_US |
| dc.subject | Praktikum Anatomi | en_US |
| dc.subject | Anatomi Online | en_US |
| dc.subject | Anatomi Offline | en_US |
| dc.title | PERBANDINGAN PEMBELAJARAN PRA KTIKUM ANATOMI SECARA ONLINE DAN OFFLINE TERHADAP NILAI UJIAN PRAKTIKUM PADA MAHASISWA ANGKATAN 2019 FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS CIPUTRA SURABAYA | en_US |
| dc.type | Thesis | en_US |
| dc.identifier.kodeprodi | 11201 | |
| dc.identifier.nim | 0606011810007 | |