Show simple item record

dc.contributor.authorWijaya, Debonair Debbie Duta
dc.date.accessioned2022-01-07T09:31:27Z
dc.date.available2022-01-07T09:31:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/4054
dc.descriptionIn this era of globalization, various cultures could be easily accessed, this makes most millennials in Indonesia are more loving the culture of other countries which are considered much more modern. Indonesian culture itself is very diverse, unique, and worthy of pride, these cultures consist of national culture, local culture, and foreign culture that existed in Indonesia even before Indonesia's independence in 1945. Batik which is one of the markers of the existence of the Indonesian nation , has been recognized as an intangible cultural heritage by the world through UNESCO in 2009. With such a great achievement, our society from various generations is still not yet proud of Indonesian culture. Therefore, this research aims to raise Indonesian cultural values in a modern way through the world of fashion, because it is felt that fashion has become a daily part of life. The design of resort footwear using vegetable tanned leather which is applied with the carving technique with batik motifs is also a unique and new choice to convey cultural messages through fashion. In this study, the authors used the design thinking method for the design, while the data collection in this study was carried out using qualitative and quantitative methods, namely interviews, and observations of experts, extreme users, and brand competitors and then conducted an online survey of 100 millennial women, as well as literature study methods, namely by using books, journals, and articles. After data collection is complete, the initial design, prototype creation, and product validation begin. Based on the feedback obtained from data collection, the concept that was carried out this time was considered to be very good and able to attract public interest because of its fairly modern design and educational values which can be expected to foster a sense of pride in the extraordinary Indonesian culture.en_US
dc.description.abstractPada era globalisasi ini berbagai budaya-budaya dapat dengan mudah diakses, hal ini menjadikan sebagian besar kaum milenial di Indonesia memilih menggemari budaya negara lain yang dianggap jauh lebih modern. Budaya Indonesia sendiri sangatlah beraneka ragam, unik, dan patut dibanggakan, budaya-budaya tersebut terdiri dari kebudayaan nasional, kebudayaan lokal, maupun kebudayaan asing yang telah ada di Indonesia sebelum Indonesia merdeka pada tahun 1945. Batik yang merupakan salah satu penanda eksistensi dari bangsa Indonesia, telah diakui sebagai warisan budaya tak benda oleh dunia melalui UNESCO pada tahun 2009 yang lalu. Dengan pencapaian sehebat ini, masyarakat kita dari berbagai lapisan generasi masih belum juga membanggakan budaya Indonesia. Maka dari itu penelitian ini bertujuan untuk mengangkat nilai-nilai budaya Indonesia dengan cara yang modern melalui dunia fesyen, karena dirasa fesyen sudah menjadi keseharian dari hidup. Perancangan alas kaki resor dengan menggunakan kulit nabati yang diaplikasikan teknik tatah kulit dengan motif batik juga menjadi pilihan yang unik dan baru untuk menyampaikan pesan budaya melalui fesyen. Dalam penelitian ini, penulis menggunakan metode design thinking untuk perancangannya, sedangkan untuk pengumpulan data pada penelitian ini dilakukan dengan metode kualitatif dan kuantitatif, yaitu wawancara, dan observasi terhadap ahli, pengguna, dan kompetitor lalu melakukan survei online terhadap 100 orang wanita milenials, serta dengan metode studi literatur yaitu dengan menggunakan buku, jurnal, dan artikel. Setelah pengumpulan data selesai, pembuatan rancangan desain awal, pembuatan prototipe, serta validasi produk dimulai. Berdasarkan saran yang didapat dari pengumpulan data konsep yang diusung kali ini dinilai sudah sangat baik dan mampu menarik minat masyarakat karena desainnya yang cukup modern serta nilai – nilai edukasi yang dapat diharapkan dapat menumbuhkan rasa bangga terhadap budaya Indonesia yang sangat luar biasa.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputra Surabayaen_US
dc.subjectKuliten_US
dc.subjectAlas Kaki Resoren_US
dc.subjectTatah Kuliten_US
dc.subjectBudaya Indonesiaen_US
dc.titlePENGGUNAAN CULTURAL MOTIVE PADA WOMEN'S LEATHER RESORT FOOTWEAR DENGAN TEKNIK TATAH UNTUK MEMPERKENALKAN BUDAYA BANGSA INDONESIAen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nidn0722078002
dc.identifier.nidn0731079003
dc.identifier.kodeprodi90231
dc.identifier.nim20717017
dc.identifier.dosenpembimbingOLIVIA GONDOPUTRANTO
dc.identifier.dosenpembimbingRAHAYU BUDHI HANDAYANI


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record