Show simple item record

dc.contributor.authorSunlaydi, Devina Agatha
dc.date.accessioned2022-01-10T04:49:12Z
dc.date.available2022-01-10T04:49:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/4062
dc.descriptionIndonesia is one of the country that has alot of culture, one way to show the identity of a tribe is the decoration, while some decorative works can be in the form of weaving motifs, batik, songket, carvings, sculptures, and others. As in East Kalimantan, there are still many ornamental varieties that are not yet known by the local community due to the disappearance of local culture as it is influenced by globalization. In design thinking, data collection uses secondary data and primary data. The primary data used qualitative methods in the form of interviews with 6 experts and 6 extremes. As well as other methods, namely quantitative methods by conducting an online survey of 105 respondents. Secondary data collection was obtained through websites, journals, articles, and books related to the research conducted. The result of designing the DA (Devina Agatha) brand is to make women's career wear by applying East Kalimantan decorations with beading and embroidery techniques designed in modern, elegant, semi-formal styles and following the AW 21/22 trend. Designed according to the interests of the target market without losing the meaning, philosophy, and aesthetics of these motifs and adding value to the East Kalimantan decorative motifs and can be used for special occasions or everyday. In the Elan collection, women's career wear is made in the form of 2 tops, 2 pants, 1 outer, 1 blazer, 1 vest, 1 skirt, and 1 dress. The appropriate target market is women aged 25-35 years with a middle-up financial economy, and products are sold at a price of Rp. 500.000,00 - Rp. 3,000,000.00. And as a medium to introduce and educate the public about East Kalimantan decorative motifs, the DA brand uses advertisment in the form of brocure, poster, magazine, website, video campaign, social media in the form of Instagram and also explanations of motifs on clothing hangtags, and other platform media promotion.en_US
dc.description.abstractBegitu banyak kebudayaan yang dimiliki Indonesia, salah satu cara untuk menunjukkan identitas dari sebuah suku adalah ragam hiasnya, adapun beberapa karya ragam hias dapat berupa motif tenun, batik, songket, ukiran, pahatan, dan yang lainnya. Seperti di Kalimantan Timur, masih banyak ragam hias yang belum diketahui oleh masyarakat lokalnya itu sendiri dikarenakan mulai lunturnya budaya lokal yang dipengaruh oleh globalisasi. Dalam design thinking, pengumpulan data menggunakan data sekunder dan data primer. Data primer menggunakan metode kualitatif berupa wawancara 6 expert dan 6 extreme. Serta metode lainnya yaitu metode kuantitatif dengan melakukan survey online 105 responden. Pengumpulan data sekunder didapat melalui website, jurnal, artikel, dan buku terkait penelitian yang dilakukan. Hasil dari perancangan brand DA (Devina Agatha) adalah membuat career wear wanita dengan pengaplikasian ragam hias Kalimantan Timur dengan teknik beading dan embroidery yang dirancang dengan style modern, elegant, semi formal dan mengikuti trend AW 21/22. Dirancang sesuai dengan minat target market tanpa menghilangkan makna, filosofi, serta estetika dari motif tersebut serta menambah value dari motif ragam hias Kalimantan Timur dan dapat digunakan untuk special occasion ataupun sehari-hari. Pada Élan collection, career wear wanita yang dibuat berupa 2 top, 2 pants, 1 outer, 1 blazer, 1 vest, 1 skirt, dan 1 dress. Target market yang sesuai adalah wanita usia 25-35 tahun dengan middle up financial economy, dan produk dijual dengan harga Rp 500.000,00 – Rp 3.000.000,00. Dan sebagai media untuk memperkenalkan dan mengedukasi masyarakat mengenai motif ragam hias Kalimantan Timur, brand DA menggunakan advertisment, website, video campaign, sosial media berupa instagram dan juga penjelasan motif pada hangtag pakaian, serta platform media promotion lainnya.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputra Surabayaen_US
dc.subjectCareer wear wanitaen_US
dc.subjectRagam hias Kalimantan Timuren_US
dc.subjectTeknik embroideryen_US
dc.subjectTeknik beadingen_US
dc.titlePERANCANGAN CAREER WEAR WANITA DENGAN PENGAPLIKASIAN RAGAM HIAS KALIMANTAN TIMUR MENGGUNAKAN TEKNIK BEADING DAN EMBROIDERYen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nidn0714118408
dc.identifier.nidn0729078303
dc.identifier.kodeprodi90231
dc.identifier.nim20717010
dc.identifier.dosenpembimbingENRICO
dc.identifier.dosenpembimbingDEWA MADE WEDA GITHAPRADANA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record