Show simple item record

dc.contributor.authorCHRISTIANA, NATASHA
dc.date.accessioned2022-01-27T04:02:48Z
dc.date.available2022-01-27T04:02:48Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/4338
dc.descriptionAs an entrepreneur, creativity is needed to create creative-inovative ideas and to solve problems. One way to increase creativity is to learn music. According to the source of the voice, music is divided into two parts, vocal and instrumental (Simanungkalit, 2008). Based on result of the survey, researcher found a general perception that the vocalist or singers are generally less creative than the instrumentalist or music players. This perception is also supported by the result of Ibuka’s research (1971) which states that the result of vocal music education is not as much and as good as the results of instrumental music education. Ibuka statement is in contrast to the research result of Schellenberg (2004) which proves that the piano and vocal music lessons have the same effect in enhancing creativity. This study aims to determine differences in vocalist and instrumentalist creativity in order to examine both the previous research, Ibuka’s and Schellenberg’s. This study uses a test method, namely Verbal Creativity Test. The samples used were 60 musicians. The research sample was taken from the musicians community in church at Malang and Surabaya, which consists of 30 instrumentalist and 30 vocalist who are still actively carrying out their duties as musicians. Sampling through purposive sampling which has been adjusted to predetermined criteria. The results score of Creativity Quotient (CQ), both groups of musicians included in the class of very superior, with an average score is 134.5 vocalist and instrumentalist is 131.9. Analysis of scores using the t test are processed by the program R, and produces p-value greater than the number of confidence 0.05, namely 0.4. These results reveal that there was no significant difference between instrumentalist and vocalist. Thus, both studying vocal and musical instruments, can improve creativity optimally.en_US
dc.description.abstractSebagai seorang entrepreneur, kreativitas diperlukan untuk menciptakan ide-ide kreatif dan untuk menyelesaikan masalah. Salah satu cara meningkatkan kreativitas yaitu dengan mempelajari musik. Menurut sumber suaranya, musik dibagi menjadi dua, yakni musik vokal dan instrumental (Simanungkalit, 2008). Berdasarkan hasil survey, ditemukan sebuah persepsi umum bahwa vokalis atau penyanyi pada umumnya kurang kreatif dibanding instrumentalis atau pemain musik. Persepsi ini juga didukung oleh hasil penelitian Ibuka (1971) yang menyatakan bahwa hasil pendidikan musik vokal tidak semaksimal dan sebaik dari hasil pendidikan musik instrumental. Pernyataan Ibuka tersebut kontras dengan hasil penelitian Schellenberg (2004) yang membuktikan bahwa pelajaran musik piano dan vokal memiliki pengaruh yang sama dalam meningkatkan kreativitas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan kreativitas vokalis dan instrumental dalam rangka menguji kedua penelitian yang terdahulu, yakni penelitian Ibuka dan Schellenberg. Penelitian ini menggunakan metode tes, yaitu Tes Kreativitas Verbal. Sampel penelitian diambil dari komunitas musisi gereja di Malang dan Surabaya yang terdiri dari 30 vokalis dan 30 instrumentalis yang masih aktif menjalankan tugasnya sebagai musisi. Sampel yang digunakan adalah 60 orang musisi. Pengambilan sampel menggunakan purposive sampling yang telah disesuaikan dengan kriteria yang telah ditentukan. Hasil rata-rata skor Creativity Quotient (CQ) kedua kelompok musisi termasuk dalam golongan sangat superior, dengan skor rata-rata vokalis adalah 134,5 dan instrumentalis adalah 131,9. Analisis skor menggunakan uji t yang diproses dengan program R, dan menghasilkan p-value lebih besar dari angka kepercayaan 0.05, yaitu 0.4. Hasil tersebut mengungkapkan bahwa tidak ada perbedaan signifikan antara vokalis dan musisi intrumental. Dengan demikian, baik mempelajari vokal maupun musik instrumen, keduanya dapat meningkatkan kreativitas secara optimal.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputra Surabayaen_US
dc.subjectKreativitasen_US
dc.subjectMusiken_US
dc.subjectKreativitas Musisien_US
dc.subjectVokalisen_US
dc.subjectInstrumentalisen_US
dc.titlePERBEDAAN TINGKAT KREATIVITAS ANTARA INSTRUMENTALIS DAN VOKALISen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nidn0704076801
dc.identifier.nidn0712038301
dc.identifier.kodeprodi73201
dc.identifier.nim30107014
dc.identifier.dosenpembimbingJENNY LUKITO SETIAWAN
dc.identifier.dosenpembimbingCICILIA LARASATI REMBULAN


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record