Show simple item record

dc.contributor.authorWONGSO, WAWAN
dc.date.accessioned2022-01-27T08:02:34Z
dc.date.available2022-01-27T08:02:34Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/4353
dc.descriptionThe phenomenon which shows that the math lesson is still one of the most feared by the students at the school, especially in elementary school, became one of the reasons why math was chosen to be the subject of discussion. Classical music was chosen as a factor that is expected to affect math achievement because of the many previous studies, found that classical music has a positive impact on a person's intellect. The purpose of this study was to find out whether classical music can also have positive influence on a child's math achievement. The research method used was experimental research method, which used two groups each consisting of brackish-16 students in the control group and 17 students in the experimental group sample collection system using purposive sampling technique that is in conformity with the qualification samples as expected peneliti. Differences number of subject caused one of the students in the control group was suddenly out of the school where this research was held. Both control and experimental groups both had exactly the same characteristics from the average value of the class, teacher of mathematics to the curriculum and learning achievement test to be provided in order to pre-test and post-test. This study used the design of non equivalent control group design. This design was chosen because of both the control and experimental groups, the subject has been determined and are strictly for uncontrol minimize variables that might disturb the course of the experiment. With the results of statistical processing in which the correlation differences value of the average pre test and post test control class and experiment with p-value=0,1196 with assumption trust validity 95%, then concluded there was no significant effect of listening to classical music and mathematics achievement score. There are some things that also affect the achievement of learning mathematics as learning motivation, social environment and also the level of emotional comfort of a student in receiving stimuli originating from outside himself.en_US
dc.description.abstractFenomena yang menunjukan bahwa pelajaran matematika masih menjadi salah satu pelajaran yang paling ditakuti oleh siswa-siswi di sekolah khususnya di sekolah dasar, menjadi salah satu alasan mengapa matematika dipilih untuk dijadikan subyek pembahasan. Musik klasik dipilih sebagai faktor yang diharapkan dapat mempengaruhi prestasi belajar matematika dikarenakan pada banyak penelitian yang sebelumnya, ditemukan bahwa musik klasik memiliki dampak positif terhadap kecerdasan seseorang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mencari tahu apakah musik klasik juga dapat berpengaruh positif terhadap prestasi belajar matematika seorang anak. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian eksperimen, dimana digunakan 2 kelompok yang masin masing beranggotakan 16 orang pada kelompok kontrol dan 17 orang pada kelompok eksperimen yang sistem pengambilan sampelnya menggunakan teknik purposive sampling yang sudah sesuai dengan kualifikasi sampel seperti yang diharapakan peneliti. Perbedaan jumlah subyek diakibatkan salah satu murid di kelompok kontrol tiba-tiba keluar dari sekolah dimana penelitian ini diadakan. Baik kelompok kontrol dan eksperimen sama-sama memiliki karakteristik yang sama persis mulai dari nilai rata-rata kelas, guru pengajar matematika sampai kurikulum dan tesprestasi belajar yang akan diberikan dalam rangka pre-test dan post-test. Penelitian ini menggunakan desain non equivalent control group design. Design ini dipilih dikarenakan baik dalam kelompok kontrol maupun eksperimen, subyeknya sudah ditentukan dan diatur secara ketat agar meminimalisir uncontrol variable yang mungkin bisa mengganggu jalannya eksperimen. Dengan hasil pengolahan statistik dimana korelasi selisih nilai rata-rata pre test dan post test kelompok kontrol dan eksperimen sebesar p-value = 0,1196 dengan selang kepercayaan sebesar 95%, maka disimpulkan tidak ada pengaruh signifikan mendengarkan musik klasik dengan prestasi belajar matematika. Ada beberapa hal yangternyata juga turut mempengaruhi prestasi belajar matematika seperti motivasi belajar, lingkungan sosial dan juga level kenyamanan emosi seorang siswa dalam menerima stimulus yang berasal dari luar dirinya.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputra Surabayaen_US
dc.subjectMusik Klasiken_US
dc.subjectMatematikaen_US
dc.subjectEksperimenen_US
dc.titlePENGARUH MUSIK KLASIK TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VI SD Xen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record