Show simple item record

dc.contributor.authorWinata, Maria Rayna Kartika
dc.date.accessioned2022-10-28T09:06:06Z
dc.date.available2022-10-28T09:06:06Z
dc.date.issued2014-05-09
dc.identifier.urihttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/5435
dc.descriptionStress phenomenon in daily work-life is unavoidable, especially for teachers as the stressful profession. The researcher assumes that that is caused by the lack of social support. The purposes of this research are to investigate the correlation between social support and stress among teachers. This research also provides suggesstions about preventive and curative actions about stress among teachers, especially by promoting social support. This research uses quantitative method, with correlational design. There are two questionnaires used, which are Comprehensive Health Check for Workers (CHCW) to measure stress and modified Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) to measure social support. The populations are teachers in School A and School B in Surabaya. The represented samples are 110 teachers. The sampling technique used is incidental sampling. Data about the correlation between social support and stress among teachers is analyzed using Pearson product-moment correlation test. The result is that there is a significant and negative correlation between social support and stress among teachers (r = -0.51; p < 0,001). It means, the more social support that teachers get, the less stressful they will be. Also, there are another factors that affect stress, one of them is the frequency of devotion activity, The result and analysis shows that the hypothesis is accepted. This research also provides theoritical-practitcal implications and psychopreneurshipbased suggestions, which is Bravo Teachers Community that provides inspirational activities for teachers, such as workshop and devotion.en_US
dc.description.abstractFenomena stres dalam pekerjaan sehari-hari memang tidak terhindarkan, khususnya bagi para guru sebagai profesi yang rentan terhadap stres. Peneliti menduga bahwa hal ini disebabkan oleh kurangnya dukungan sosial pada profesi tersebut. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial dan stres pada guru. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan masukan terkait tindakan prevensi dan kurasi stres pada guru, khususnya dengan meningkatkan dukungan sosial. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif, dengan desain korelasional. Penelitian ini menggunakan dua alat ukur, yaitu kuesioner Comprehensive Health Check for Workers (CHCW) untuk mengukur stres dan modifikasi Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) untuk mengukur dukungan sosial. Populasi penelitian adalah para guru Sekolah A dan Sekolah B di Surabaya. Sampel yang mewakili kelompok guru adalah sejumlah 110 orang dari kedua sekolah tersebut. Teknik pengambilan sampel dilakukan dengan incidental sampling. Hubungan antara dukungan sosial dan stres pada guru dianalisis menggunakan uji korelasi Pearson product-moment. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada hubungan negatif yang signifikan antara dukungan sosial dan stres pada guru (r = -0,51; p < 0,001). Artinya, semakin tinggi dukungan sosial guru, semakin rendah stres guru. Dalam penelitian ini ditemukan pula faktor lain yang mempengaruhi stres, antara lain frekuensi kegiatan kerohanian. Hasil penelitian dan analisis menunjukkan bahwa hipotesis diterima. Penelitian ini juga memberikan implikasi teoritis dan praktis serta saran berbasis psychopreneurship, yaitu Bravo Teachers Community yang menyediakan aktivitas workshop dan kegiatan kerohanian untuk para guru.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputra Surabayaen_US
dc.subjectStresen_US
dc.subjectDukungan Sosialen_US
dc.subjectGuruen_US
dc.subjectStressen_US
dc.subjectSocial Supporten_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.titleHUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN SOSIAL DAN STRES PADA GURUen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.kodeprodi73201
dc.identifier.nim30110004
dc.identifier.dosenpembimbingJenny Lukito Setiawan


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record