| dc.contributor.author | Basar, Ahmad Ridwan | |
| dc.date.accessioned | 2023-02-08T08:39:12Z | |
| dc.date.available | 2023-02-08T08:39:12Z | |
| dc.date.issued | 2011 | |
| dc.identifier.uri | http://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/5966 | |
| dc.description | Academic self - concept is a factor that can predict how good student’s academic achievement in the lecture. If students have a low Academic self - concept, then it can be expected that students will have difficulty in achieving maximum academic achievement, because students could not form Academic self - efficacy well. In order to obtain a good academic performance requires good adjustment to the students. The good adjustment, can trigger students to better understand learning, gain good social support from the environment, and create committed behavior. Student adjustment will also trigger the improvement of academic self - concept quality through improvement of learning quality and student achievement. Therefore, this study aims to determine the relationship between self - adjustment with the concept of self - academic scholarship recipient students at universities X Surabaya. In this study, the research method used is quantitative correlational, using the tool in the form of survey with two scales. The first scale is the Baker & Sirk adjustment scale that has been through the process of adaptation (Ali, 2003). The second scale is the scale of academic self - concept adapted based on the scale compiled by Liu and Wang (2005). The population of this study is scholarship recipients at university X, 100 student as sample with sampling technique snowball sampling. Respondents are divided into two groups of scholarships, Achievement, Academic and Cooperation 34 students, and Social And Foundation 66 students. The results showed a positive correlation between self - adjustment and academic self - concept with significance (p) 0.000 and correlation coefficient (r) reach 0,724 so that work hypothesis accepted. Result of correlation test between academic adjustment dimension (r = 0,680; p = 0.000), social adjustment (r = 0,434; p = 0.000), emotional self adjustment (r = 0,548, p = 0.000), and commitment reach (r = 0,520; p = 0.000), indicating a positive relationship with academic self concept on scholarship recipients at University X. | en_US |
| dc.description.abstract | Konsep diri akademik yang baik merupakan salah satu faktor yang dapat meramalkan bagaimana capaian akademik mahasiswa dalam perkuliahan. Jikavmahasiswa memiliki konsep diri yang rendah, maka dapat diperkirvakan mahasiswa akan kesulitan dalam mencapai capaian akademik yang maksimal, karena mahasiswa tidak dapat membentuk efikasi diri dengan baik. Dalam upaya memperoleh capaian akademik yang baik diperlukan penyesuaian diri yang baik pada mahasiswa. Penyesuaian diri yang baik, dapat memicu mahasiswa dalam memahami pembelajaran dengan lebih baik, memperoleh dukungan sosial yang baik dari lingkungan, serta memunculkan perilaku berkomitmen. Penyesuaian diri mahasiswa kemudian juga akan memicu peningkatan kualitas konsep diri akademik melalui peningkatan kualitas belajar dan prestasi mahasiswa. Maka dari itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara penyesuaian diri dengan konsep diri akademik pada mahasiswa penerima beasiswa di universitas X Surabaya. Dalam penelitian ini, metode penelitian yang digunakan merupakan kuantitatif korelasional, menggunakan alat bantu berupa survei dengan dua skala. Skala pertama merupakan skala penyesuaian diri Baker & Sirk yang sudah melalui proses adaptasi (Ali, 2003). Skala kedua adalah skala konsep diri akademik yang diadaptasi berdasarkan pada skala yang disusun oleh Liu dan Wang (2005). Populasi penelitian ini adalah mahasiswa penerima beasiswa di universitas X, melibatkan 100 mahasiswa sebagai sampel dengan teknik sampling snowball sampling. Responden terbagi atas dua kelompok beasiswa, yaitu Prestasi, Akademik Dan Kerja Sama 34 mahasiswa, serta Sosial Dan Yayasan 66 mahasiswa. Hasil penelitian menunjukan adanya hubungan positif antara penyesuaian diri dan konsep diri akademik dengan signifikansi (p) 0.000 dan koefisien korelasi (r) mencapai 0,724 sehingga hipotesis kerja diterima. Hasil uji korelasi antara dimensi penyesuaian diri akademik (r=0,680;p=0.000), penyesuaian diri sosial (r=0,434;p= 0.000), penyesuaian diri emosional (r=0,548;p= 0.000), dan komitmen mencapai tujuan (r=0,520;p= 0.000), menunjukan adanya hubungan positif dengan konsep diri akademik pada penerima beasiswa di Universitas X. | en_US |
| dc.language.iso | id | en_US |
| dc.publisher | Universitas Ciputra | en_US |
| dc.subject | Penyesuaian Diri | en_US |
| dc.subject | Konsep Diri Akademik | en_US |
| dc.subject | Mahasiswa | en_US |
| dc.subject | Self Adjustment | en_US |
| dc.subject | Academic Self Concept | en_US |
| dc.subject | College Student | en_US |
| dc.title | HUBUNGAN ANTARA PENYESUAIAN DIRI DAN KONSEP DIRI AKADEMIK PADA MAHASISWA PENERIMA BEASISWA DI UNIVERSITAS X SURABAYA | en_US |
| dc.type | Thesis | en_US |
| dc.identifier.nidn | 6004426 | |
| dc.identifier.kodeprodi | 73201 | |
| dc.identifier.nim | 30114032 | |
| dc.identifier.dosenpembimbing | STEFANI VIRLIA | |