Show simple item record

dc.contributor.authorFransiska, Laurent
dc.date.accessioned2023-02-09T03:51:12Z
dc.date.available2023-02-09T03:51:12Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/5975
dc.descriptionIndonesian people today tend to make online purchases. The majority of online shoppers are in the age range of 18 to 30 and most of them are students. Students shop online to reduce their negative feelings, such as burnout or saturation due to the number of college assignments. The rise of information on products and services on the internet makes students vulnerable to do online compulsive buying. One of the factors suspected to affect online compulsive buying is the low self - esteem. This study aims to determine the correlation between self - esteem and the tendency of online compulsive buying of students in Universitas X Surabaya. The independent variables in this study is self - esteem, and the dependent variable is the tendency of online compulsive buying. Respondents in this study are students of Universitas X Surabaya. This research is a quantitative research with correlational design. The data was collected using non - probability sampling which is accidental sampling with 384 students of Universitas X Surabaya . Data were obtained using a scale of online compulsive buying scale adapted from Valence, d'Astous, & Fortier (1988) and self - esteem scale by Amaliyah and Prihastuti (2014). The results of normality test using Kolmogorov - smirnov found abnormal distribution data (p < 0.05). The correlation test results using Sperman's Rank Corellation showed a negative relationship between self - esteem and the tendency of online compulsive buying (r = - 0.14, p <0.05). Thus, the higher the self - esteem, the lower the tendency of online compulsive buying, and vice versa. This research can give input to the consumer psychology science in order to prevent the tendency of online compulsive buying especially among students.en_US
dc.description.abstractMasyarakat Indonesia saat ini cenderung melakukan pembelian online. Mayoritas pembeli online berada pada rentang usia 18 sampai 30 tahun dan sebagian besar adalah mahasiswa. Mahasiswa berbelanja online untuk mengurangi perasaan negatif yang dirasakan, seperti burnout atau jenuh akan banyaknya tugas kuliah yang diberikan. Maraknya informasi akan produk dan jasa di internet membuat mahasiswa rentan mengalami pembelian kompulsif online. Salah satu faktor yang diduga mempengaruhi pembelian kompulsif online adalah rendahnya self - estem. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara self - esteem dengan kecenderungan pembelian kompulsif online pada mahasiswa Universitas X Surabaya. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah self - esteem, sedangkan variabel tergantungnya adalah kecenderungan pembelian kompulsif online. Responden dalam penelitian ini adalah mahasiswa Universitas X Surabaya. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain korelasional. Teknik pengambilan data menggunakan non - probability sampling yaitu accidental sampling dengan responden sejumlah 384 mahasiswa Universitas X Surabaya. Pengambilan data terdiri dari skala kecenderungan pembelian kompulsif online yang diadaptasi dari Valence, et al. (1988) dan Skala Self - esteem yang dikembangkan dari Amaliyah dan Prihastuti (2014). Hasil uji normalitas menggunakan Kolmogorov - smirnov didapati data berdistribusi tidak normal (p < 0.05). Hasil uji korelasi menggunakan Sperman’s Rank Corellation menunjukkan adanya hubungan negatif antara self - esteem dengan kecenderungan pembelian kompulsif online (r = - 0.14, p < 0,05). Jadi, semakin tinggi self - esteem indivdu, makan semakin rendah kecenderungan pembelian kompulsif online individu, begitupula sebaliknya. Penelitian ini dapat memberi masukan pada ilmu psikologi konsumen guna mencegah perilaku kecenderungan pembelian kompulsif online pada mahasiswa.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputraen_US
dc.subjectKecenderungan Pembelian Kompulsif Onlineen_US
dc.subjectSelf - Esteemen_US
dc.subjectMahasiswaen_US
dc.subjectTendency of Online Compulsive Buyingen_US
dc.subjectSelf - Esteemen_US
dc.subjectStudentsen_US
dc.titleHUBUNGAN ANTARA SELF - ESTEEM DAN KECENDERUNGAN PEMBELIAN KOMPULSIF ONLINE PADA MAHASISWA UNIVERSITAS X SURABAYAen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nidn6004330
dc.identifier.kodeprodi73201
dc.identifier.nim30114031
dc.identifier.dosenpembimbingTHEDA RENANITA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record