| dc.contributor.author | Sakoan, Neneng Swarty | |
| dc.date.accessioned | 2023-02-14T02:43:16Z | |
| dc.date.available | 2023-02-14T02:43:16Z | |
| dc.date.issued | 2018 | |
| dc.identifier.uri | http://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/6004 | |
| dc.description | Education is a very important tool for the progress of the nation. The success of an education is determined by a professional teacher. Professional teachers will certainly relate to the sense of satisfaction felt to the job and the satisfaction obtained then the better performance. Satisfaction of a teacher is not seen in terms of salary, but satisfaction can include relationships among colleagues, superiors and social support obtained from the people closest like family and people who exist within the individual environment. The purpose of this study to test and know the relationship of social support to job satisfaction in teachers SD Sambikerep District West Surabaya. This research was designed with correlational design. Data collection in this research using Job Satisfaction scale and Perception of Social Support scale. The scale of job satisfaction using job satisfaction survey scale (JJS) was adapted and developed by spector scale (1985). While the scale perception of social support of the scale developed by Zimet et al. (1988). Pearson product moment correlation test results showed a positive relationship between perception of social support and job satisfaction in teachers who teach at SD Made Sambikerep West Surabaya School (r = 0.372;<0,000 <0.05). Based on the results of research can be concluded that the higher social support obtained from family, colleagues and superiors, the higher the individual job satisfaction of his work. | en_US |
| dc.description.abstract | Pendidikan merupakan sarana yang sangat penting untuk kemajuan bangsa. Suksesnya sebuah pendidikan ditentukan oleh guru yang profesional. Guru yang profesional tentunya akan berhubungan dengan rasa puas yang dirasakan terhadap pekerjaannya dan rasa puas yang diperoleh maka kinerjanya akan semakin baik. Kepuasan seorang guru tidak dilihat dari segi gaji, tetapi kepuasan dapat mencakup hubungan antar rekan kerja, atasan dan dukungan sosial yang didapatkan dari orang-orang terdekat seperti keluarga serta orang-orang yang ada dilingkungan individu tersebut. Tujuan dari penelitian ini untuk menguji dan mengetahui hubungan dukungan sosial terhadap kepuasan kerja pada guru SD Kecamatan Sambikerep Surabaya Barat. Penelitian ini dirancang dengan desain korelasional. Pengambilan data pada penelitian ini menggunakan skala Kepuasan Kerja dan skala Persepsi Dukungan Sosial. Skala kepuasan kerja menggunakan skala job satisfaction survey (JJS) diadaptasi dan dikembangkan oleh dari skala spector (1985). Sedangkan skala dukungan sosial dari skala yang dikembangkan oleh Zimet et al. (1988). Hasil uji korelasi pearson product moment menunjukkan adanya hubungan positif antara dukungan sosial dan kepuasan kerja pada guru yang mengajar di sekolah SD Made Kecamatan Sambikerep Surabaya Barat (r=0,372;<0,000<0,05). Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa semakin tinggi dukungan sosial yang didapat dari keluarga, rekan kerja dan atasan, maka semakin tinggi pula kepuasan kerja individu terhadap pekerjaannya. | en_US |
| dc.language.iso | id | en_US |
| dc.publisher | Universitas Ciputra | en_US |
| dc.subject | Persepsi Dukungan Sosial | en_US |
| dc.subject | Kepuasan kerja Guru SD | en_US |
| dc.subject | Perception of Social Support | en_US |
| dc.subject | Atisfaction of Elementary School Teacher | en_US |
| dc.title | HUBUNGAN ANTARA PERSEPSI DUKUNGAN SOSIAL DAN KEPUASAN KERJA PADA GURU SD KECAMATAN SAMBIKEREP SURABAYA BARAT | en_US |
| dc.type | Thesis | en_US |
| dc.identifier.nidn | 5993997 | |
| dc.identifier.kodeprodi | 73201 | |
| dc.identifier.nim | 30114036 | |
| dc.identifier.dosenpembimbing | JIMMY ELLYA KURNIAWAN | |