| dc.contributor.author | Wakas, Berlian Ester | |
| dc.date.accessioned | 2024-12-18T01:38:24Z | |
| dc.date.available | 2024-12-18T01:38:24Z | |
| dc.date.issued | 2021 | |
| dc.identifier.uri | https://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/7757 | |
| dc.description | Cadaver is one of the learning tools for anatomy practicum. Unfortunately, nowadays it is difficult to get cadaver so that the learning instrument is replaced by the mannequin. The purpose of this research is to determine the level of understanding, difficulty, and evaluation results of learning using cadaver and mannequin. This study uses a quantitative analytics observation method with a retrospective approach with a total sample of 42 students of the Medical School, Ciputra University Batch 2018. The data collection was carried out by distributing questionnaires via google form. The data analysis is carried out by using paired t test. The value of p was 0.000 (<0.05) on the indicator of understanding on using cadaver and mannequin, and the value of p was 0.000 (<0.05) on the indicator of the difficulty on using cadaver and mannequin. The conclusion is there are differences in understanding of using cadaver and mannequin and differences in the difficulty of using cadaver and mannequin. | en_US |
| dc.description.abstract | Kadaver menurpakan salah satu alat pembelajaran dalam praktikum anatomi. Sayangnya, saat ini sulit mendapatkan cadaver sehingga instrument pembelajaran digantikan manikin. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat pemahaman, kesulitan dan hasil evaluasi pembelajaran menggunakan kadaver dan manekin. Penelitian ini menggunakan metode observasi analitik kuantitatif d engan pendekatan retrospektif dengan total sampel sebanyak 4 2 mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Ciputra angkatan tahun 2018 . Pengambilan data dilakukan dengan pembagian kuesioner melalui google form . Analisis data menggunakan uji t berpasangan . Didapatkan nilai p 0,000 (<0,05) pada indikator pemahaman menggunakan kadaver dan manekin , dan nilai p 0,000 (<0,05) pada indikator kesulitan menggunakan kadaver dan manekin . Kesimpulan yang diambil adalah terdapat perbedaan pemahaman menggunakan kadaver dan manekin dan p erbedaan kesulitan menggunakan kadaver dan manekin. | en_US |
| dc.publisher | Universitas Ciputra | en_US |
| dc.subject | Praktikum Anatomi | en_US |
| dc.subject | Kadaver | en_US |
| dc.subject | Manekin | en_US |
| dc.subject | Anatomy Practice | en_US |
| dc.subject | Cadaver | en_US |
| dc.subject | Mannequin | en_US |
| dc.title | EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PRAKTIKUM ANATOMI MENGGUNAKAN K ADAVER DAN MANEKIN PADA MAHASISWA ANGKATAN 2018 FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS CIPUTRA SURABAYA | en_US |
| dc.type | Thesis | en_US |
| dc.identifier.kodeprodi | 11201 | |
| dc.identifier.nim | 0606011810040 | |