| dc.contributor.author | Wardhani, Putri Ayu Puspieta |  | 
| dc.date.accessioned | 2025-08-04T09:11:14Z |  | 
| dc.date.available | 2025-08-04T09:11:14Z |  | 
| dc.date.issued | 2014 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/8484 |  | 
| dc.description | The first year in college is the most difficult phase as student because of this education transition is followed by other changes. Such as college study system and the relationship between college people. These pressures are also doubled by the absence of the abroad students ’ parents . The abroad students need the resiliency to survive with in the first year pressure. Resilience is the process which someone can survive and get some achievements even in stressful situations. Resilience is influenced by various factors, one of them is the individual personality as the students ’ asset s. Eysenck explained that one of the dimensions which could be used as a predictor of behavior is extraversion. This dimension differentiate people based on their sociability and assertiveness. Therefore, the purpose of this study was to determine whether there are differences in resilience based on the personality dimensions of extraversion of the abroad students in the ir first year. This study is a comparative quantitative study. The population is the first-year abroad students at the X University Surabaya. The method of sampling that used in this research is simple random sampling. The number of subjects in this study are 168 subjects. Measuring instruments in this research are the resilience scale RS-14 Wagnild and Young and EPQRS scale but was taken only the extraversion items. Both measuring instruments have been adapted in Indonesian and have gone through the process of language testing. The data testing was performed by the nonparametric Kruskal-Wallis test, because of the abnormal data distribution. The results shows that there are significant difference in resilience (p -value 0.000) between extraversion groups in the first year of abroad students. This result indicates that sociability and assertiveness on students who tend to be more extravert, help them to gain effective coping and help around them. Both of those help students to establish resilience in the ir first year. Therefore, the university should create a conducive environment for abroad students in the ir first year through consultation center. | en_US | 
| dc.description.abstract | Tahun pertama merupakan tahun yang sulit bagi mahasiswa karena transisi pendidikan tersebut diikuti oleh perubahan lainnya. Mulai dari sistem perkuliahan hingga pertemanan. Tekanan ini ditambah dengan absennya orangtua bagi mahasiswa perantau. Mahasiswa perantau memerlukan resiliensi untuk mengatasi tekanan -tekanan yang ada di tahun pertama. Resiliensi adalah proses seseorang untuk bertahan dan meraih yang lebih baik di situasi tertekan. Resiliensi tersebut dipengaruhi oleh berbagai faktor, salah satunya aset individu yaitu kepribadian. Eysenck menjelaskan bahwa salah satu dimensi yang dapat digunakan sebagai prediktor perilaku adalah dimensi extraversion . Dimensi tersebut membedakan orang berdasarkan sosiabilitas dan sikap asertif. Maka dari itu, tujuan penelitian ini adalah mengetahui apakah terdapat perbedaan resiliensi berdasarkan dimensi extraversion pada mahasiswa perantau di tahun pertama. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif komparatif. Populasinya adalah mahasiswa perantau tahun pertama di Universitas X Surabaya. Metode sampling yang digunakan adalah simple random sampling . Jumlah subjek dalam penelitian ini adalah 168 subjek. Alat ukur dalam penelitian ini adalah skala resiliensi RS-14 Wagnild dan Young dan skala EPQRS untuk dimensi extraversion . Kedua alat ukur telah diadaptasi dalam Bahasa Indonesia dan telah melalui proses uji bahasa. Pengujian dilakukan dengan Uji nonparametrik Kruskal-Wallis karena data terdistribusi tidak normal. Hasil menunjukkan bahwa terdapat perbedaan resiliensi yang signifikan ( p-value 0,000) antar kelompok dalam dimensi extraversion pada mahasiswa perantau tahun pertama. Hal ini menunjukkan bahwa sosiabilitas dan sikap asertif pada mahasiswa perantau yang cenderung extravert , membantu mereka mendapatkan coping efektif dan bantuan. Keduanya membantu mahasiswa membentuk resiliensi di tahun pertamanya. Maka dari itu, pihak universitas disarankan membuat lingkungan yang kondusif bagi mahasiswa perantau di tahun pertamanya melalui consultation center. | en_US | 
| dc.language.iso | id | en_US | 
| dc.publisher | Universitas Ciputra | en_US | 
| dc.subject | Resiliensi | en_US | 
| dc.subject | Extraversion | en_US | 
| dc.subject | Mahasiswa Perantau | en_US | 
| dc.subject | Tahun Pertama Perkuliahan | en_US | 
| dc.subject | Universitas X Surabaya | en_US | 
| dc.subject | Resiliency | en_US | 
| dc.subject | Abroad Students | en_US | 
| dc.subject | First Year of College | en_US | 
| dc.title | PERBEDAAN RESILIENSI BERDASARKAN DIMENSI KEPRIBADIAN EXTRAVERSION PADA MAHASISWA PERANTAU TAHUN PERTAMA DI UNIVERSITAS X SURABAYA | en_US | 
| dc.type | Thesis | en_US | 
| dc.identifier.kodeprodi | 73201 |  | 
| dc.identifier.nim | 30111028 |  | 
| dc.identifier.dosenpembimbing | Cicilia Larasati Rembulan |  |