| dc.contributor.author | Loman, Christina Theodora |  | 
| dc.date.accessioned | 2025-08-11T01:24:45Z |  | 
| dc.date.available | 2025-08-11T01:24:45Z |  | 
| dc.date.issued | 2014 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/8536 |  | 
| dc.description | Music is a form of art that kids love to learn. One of the basic problem that kids face in their effort to learn music is the difficulty to sight-read a music score. One of the reason that this problem occurs is because learning music theory often feels boring for kids. On the other hand, one of children’s basic nature is that they like to play. Kids these days have known and loved playing games in the form of a mobile application. Unfortunately, currently available mobile-based music games tend to be targetting adults. Hence, these application is not so appealing to kids. As a solution to the problem stated above, this proposal is developed based on the design of “Adventure in MusicLand” , an application concerning music theor y education, specifically targetting 9 to 13-year-olds . The materials used in this application are based on ”Sight - Reading for Young Pianists”, “Theory Drills for Young Children”, and “First Stepes in Music Theory Grades 1 to 5” , which has been adjusted to the curriculum of The Associated Board of the Royal Schools of Music (ABRSM). This application also makes use of Fisher - Yates shuffle algorithm for problem shuffling in each level, as well as the principal of decision tree for problem choosing based on th e problem’s weight and children’s ability. This application is also using the SDLC method beginning with literature study, then continued with application analysis, application testing, conclusion deduction, and report writing. Based on the perceived playfulness test that has been done, this application succeed in becoming a sight - reading education media for 9 – 13 - year - olds. | en_US | 
| dc.description.abstract | Musik merupakan salah satu bentuk seni yang digemari oleh anak-anak. Salah satu masalah yang sering dihadapi oleh anak dalam mempelajari musik adalah kesulitan dalam membaca partitur secara cepat ( sight-reading ). Masalah ini dikarenakan pembelajaran dasar teori musik umumnya cenderung membosankan bagi anak-anak. Di lain sisi, salah satu sifat mendasar anak-anak adalah suka bermain. Selain itu, anak-anak pada zaman sekarang sudah banyak mengenal dan menyukai permainan yang berbentuk aplikasi mobile. Sayangnya, permainan musik berbasis mobile yang sudah ada cenderung ditujukan untuk orang dewasa sehingga tampilannya kurang menarik untuk anak-anak. Sebagai solusi dari permasalahan tersebut, proposal ini disusun berdasarkan perancangan aplikasi “ Adventure in MusicLand” , yaitu aplikasi edukasi teori musik yang dirancang khusus bagi anak berusia 9-13 tahu n . Materi yang digunakan untuk aplikasi ini mengacu pada buku “ Sight - Reading for Young Pianists ”, “ Theory Drills for Young Children ”, dan “ First Steps in Music Theory Grades 1 to 5 ” yang telah disesuaikan dengan kurikulum The Associated Board of the Royal Schools of Music (ABRSM). Aplikasi ini juga menerapkan algoritma Fisher - Yates shuffle untuk pengacakan soal dan juga prinsip decision tree untuk pemilihan soal berdasarkan bobot yang disesuaikan dengan kemampuan anak. Pembuatan tugas akhir ini menggunakan pendekatan SDLC yang diawali dengan studi literatur, lalu dilanjutkan dengan analisis aplikasi, pengujian aplikasi, pembuatan kesimpulan, dan penulisan laporan. Berdasarkan pengujian perceived playfulness yang telah dilakukan terhadap 10 responden, aplikas i ini berhasil menjadi media pembelajaran teknik sight - reading yang menyenangka n bagi anak berusia 9 – 13 tahun. | en_US | 
| dc.language.iso | id | en_US | 
| dc.publisher | Universitas Ciputra | en_US | 
| dc.subject | Mobile Application | en_US | 
| dc.subject | Teori Musik | en_US | 
| dc.subject | Aplikasi Anak | en_US | 
| dc.subject | Sight-reading | en_US | 
| dc.subject | Music Theory | en_US | 
| dc.subject | Kids Application | en_US | 
| dc.title | RANCANG BANGUN APLIKASI EDUKASI MENGGUNAKAN TEKNIK SIGHT-READING UNTUK ANAK-ANAK | en_US | 
| dc.type | Thesis | en_US | 
| dc.identifier.nim | 20411023 |  | 
| dc.identifier.dosenpembimbing | Trianggoro Wiradinata |  |