Show simple item record

dc.contributor.authorPutri, Febiola Khomaro
dc.date.accessioned2025-12-08T08:30:45Z
dc.date.available2025-12-08T08:30:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/8768
dc.descriptionFashion industry is one of the most well-known sectors of the global economy and also has a cultural reach that most other industries cannot match. Malcolm Barnard in his work entitled ‘Fashion as Communication’ explains that fashion and clothing is a cultural phenomenon that makes fashion often used as a medium to communicate one’s identity, class, gender, sexuality, and social life (Barnard, 2013). The design of this ready-to-wear deluxe fashion that applies the maleo motif using freehand embroidery technique has the aim of raising public awareness of the existence and endangered maleo. The application of maleo’s motif is expected to help the community to become more familiar with Maleo and be able to participate in protecting and preserving maleo. There are five stages of the design process, which are empathize, define, ideate, prototype, and test. In the Design Thinking Method, the data collection process is using primary and secondary data. Primary data using qualitative research methods in the form of interviews with 6 experts and 12 extreme users. While secondary data is reviewed from research results through journals, books, observation and so on. The results of the design of St. Maro are making a ready-to-wear deluxe collection that applies maleo’s motif using freehand embroidery technique and beading technique designed in an elegant style following the trend of SS 21/22. The collection is designed based on the results of the interview and target market to be used on special occasions. The Mabello collection consists of 3 dresses, 1 blazer, 1 top, 1 bralette, 1 inner, 1 short, and 1 pants. The appropriate target market are women aged 22-28 years old with a middle up financial economy. Advertisement, website, campaign video, social media, and brand collateral are used as medium to introduce and educate the public about the St. Maro brand and Mabello collection.en_US
dc.description.abstractIndustri fesyen adalah salah satu sektor ekonomi global yang paling terkenal dan juga memiliki jangkauan budaya yang tidak bisa disaingi oleh sebagian besar industri lain. Malcolm Barnard pada karyanya yang berjudul ‘Fashion as Communication’ menjelaskan bahwa fesyen dan pakaian merupakan suatu fenomena kultural yang menjadikan fesyen seringkali digunakan sebagai media untuk mengkomunikasikan identitas, kelas, gender, seksualitas, dan sosial (Barnard, 2013). Perancangan busana ready-to-wear deluxe dengan mengaplikasikan motif burung maleo menggunakan teknik freehand embroidery guna untuk meningkatkan kesadaran masyarakat akan keberadaan dan terancam punahnya burung maleo. Pengaplikasian motif ini diharapkan dapat membantu masyarakat menjadi lebih familiar akan burung maleo dan dapat turut berpartisipasi dalam melindungi dan melestarikan burung maleo. Tahapan perancangan terdiri dari lima tahap, yaitu empathize, define, ideate, prototype, dan test. Dalam Metode Design Thinking, pengumpulan data menggunakan data primer dan data sekunder. Data primer menggunakan metode kualitatif berupa wawancara kepada 6 expert dan 12 extreme user. Sedangkan data sekunder ditinjau dari hasil penelitian melalui jurnal, buku, observasi dan sebagainya. Hasil perancangan brand St. Maro adalah membuat ready-to-wear deluxe yang mengaplikasikan motif burung maleo menggunakan teknik freehand embroidery dan beading yang dirancang dengan style elegant mengikuti trend SS 21/22. Dirancang sesuai dengan hasil wawancara dan target market untuk digunakan pada acara spesial. Koleksi Mabello ini terdiri dari 3 dress, 1 blazer, 1 atasan, 1 bralette, 1 inner, 1 celana pendek, dan 1 celana panjang. Target market yang sesuai adalah wanita usia 22-28 tahun dengan middle up financial economy. Advertisement, website, campaign video, social media, dan brand collaterals digunakan sebagai media memperkenalkan dan mengedukasi mengenai brand St. Maro dan koleksi Mabello.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputraen_US
dc.subjectMaleoen_US
dc.subjectFashionen_US
dc.subjectFreehand Embroideryen_US
dc.subjectEmbroideryen_US
dc.subjectBurung Maleoen_US
dc.subjectMotifen_US
dc.subjectReady-to-Wear Deluxeen_US
dc.subjectBusanaen_US
dc.titlePerancangan Busana Ready-to-Wear Deluxe dengan Mengaplikasikan Motif Burung Maleo Menggunakan Teknik Freehand Embroideryen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.kodeprodi90241
dc.identifier.nim0206051810042
dc.identifier.dosenpembimbingFabio Ricardo Toreh
dc.identifier.dosenpembimbingOlivia Gondoputranto


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record