dc.contributor.author | Setiyadi, Natasia | |
dc.date.accessioned | 2023-11-08T05:41:39Z | |
dc.date.available | 2023-11-08T05:41:39Z | |
dc.date.issued | 2012-11-21 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/6863 | |
dc.description | Nowadays, the trend of entrepreneurship in Indonesia is increasingly in demand by many societies, especially young entrepreneurs. It can be seen from the increasing number of entrepreneurs in Indonesia from 0.24% to 1.56% or 3.744 million new entrepreneurs by February 2012. However, this raising level has not reached the ideal figure of 2%. One of the factors causing youth’s reluctan ce toward entrepreneurship is the lack of confidence of his ability to be an entrepreneur, which is known as entrepreneurial self - efficacy (ESE). T his trend of entrepreneurship is starting to enter ma ny education institution from elementary schools to universities. Middle school students are at an ideal age stages to develop attitudes towards entrepreneurship and improve their knowledge and skills in entrepreneurship. Social support is suspected as a f actor that plays a role in growing the individual’s ESE. This study is aimed to determine the relationship between social support and ESE on high school “X” students . High School “X” is one of the private high school in Surabaya that integrates their lea rning curriculum with entrepreneurship learning cycle. One of the factors that is predicted to increase the ESE of the students is the social support provided by the school, teachers, and the environment. This study use d correlational quantitative researc h methods and used two measuring scales, the ESE scale and the social support scale. Subjects in this study were students of class XI and XII school X who has gained entrepreneurial learning. The scale was given to 60 people who were selected through total population study technique and analyzed by Spearman's Rank Order Correlation. The results showed a positive relationship between social support and entrepreneurial self - efficacy (ESE) at high school “X” students ( rho = 0.26 ; p <0.05). It indicates a relat ively low degree of correlation between the two aspects. The effective contribution of social support to the ESE subjects amounted to 6.76%. Researchers also looked at other factors that play a role in this study such as vicarious experience, mastery exper ience, soft skills, gender role orientation, and stress levels that have not been described in depth in this study. These issues can be developed through further research. Given the importance of the development of ESE toward s attitude and entrepreneurial intention, therefore r esearcher also suggest s the school and parents continue to provide social support, especially in terms of emotional and appraisal for the students to develop and maximize the ir ESE. | en_US |
dc.description.abstract | Dewasa ini, tren berwirausaha di Indonesia semakin diminati oleh berbagai kalangan khususnya para wirausaha muda. Hal ini dapat dilihat dari adanya peningkatan jumlah wirausaha dari 0,24 % menjadi 1,56 % atau 3,744 juta orang wirausaha baru pada Februari 2012. Walau demikian, peningkatan ini belum mencapai angka ideal 2%. Salah satu faktor penyebab generasi muda enggan berwirausaha adalah ketidakyakinan mereka akan kemampuannya untuk berwirausaha, yang lebih dikenal dengan istilah entrepreneurial self-efficacy (ESE) . Tren entrepreneurship juga mulai merambah banyak instansi pendidikan dari sekolah dasar sampai perguruan tinggi. Siswa sekolah menengah berada pada tahapan usia yang ideal untuk mengembangkan sikap terhadap entrepreneurship dan meningkatkan pengetahuan serta kemampuan mereka dalam ber- entrepreneur . Dukungan sosial diduga sebagai faktor yang berperan dalam menumbuhkan ESE individu. P enelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial dengan ESE pada siswa SMA X. SMA X merupakan salah satu SMA swasta di Surabaya yang mengintegrasikan kurikulum pembelajaran dengan entrepreneurship learning cycle . Salah satu faktor yang diduga mampu meningkatkan ESE siswa tersebut adalah dukungan sosial yang diberikan oleh pihak sekolah, guru, dan lingkungan sekitar. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif yang bersifat korelasional dan menggunakan 2 skala ukur, yaitu skala ESE dan skala dukungan sosial. Subyek pada penelitian ini adalah siswa kelas XI dan XII SMA X yang telah memperoleh pembelajaran entrepreneurship . S kala diberikan kepada 60 orang sampel penelitian yang dipilih melalu i teknik total population study dan dianalisis dengan uji korelasi Spearman ’s Rank Order . Hasil penelitian menunjukkan ada hubungan positif antara dukungan sosial dengan entrepreneurial self - efficacy ( ESE ) pada siswa SMA X (rho = 0,26; p < 0,05 ). Tingkat k orelasi k eduanya tergolong rendah dan s u mbangan efektif dukungan sosial terhadap ESE subyek adalah sebesar 6,76%. Peneliti melihat adanya faktor lain yang berperan dalam penelitian ini seperti vicarious experience, mastery experience, soft skills, orientas i peran gender, dan stres yang belum dijabarkan secara m endalam dalam penelitian ini dan dapat dikembangkan dalam penelitian selanjutnya. Mengingat pentingnya pengembangan ESE terhadap sikap dan intensi seseorang untuk ber - entrepreneur , maka peneliti meny arankan pula agar pihak sekolah dan orangtua terus memberikan dukungan terutama dari segi emosional dan pemberian penghargaan bagi anak didiknya untuk membangun dan memaksimalkan ESE siswa bersangkutan | en_US |
dc.language.iso | id | en_US |
dc.publisher | Universitas Ciputra Surabaya | en_US |
dc.subject | Dukungan sosial | en_US |
dc.subject | Entrepreneurial self | en_US |
dc.subject | ef ficacy | en_US |
dc.subject | remaja | en_US |
dc.title | HUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN SOSIAL DENGAN ENTREPRENEURIAL SELF-EFFICACY PADA SISWA SMA X | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |