Show simple item record

dc.contributor.authorNAFTALI, ALVIN NIGA
dc.date.accessioned2025-12-04T10:47:01Z
dc.date.available2025-12-04T10:47:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/8718
dc.descriptionThe world of education has experienced quite a number of obstacles and challenges in the midst of the Covid-19 pandemic, the biggest impact being felt by students and teachers. The learning program from home or online was chosen by the government, as an effort to suppress the rate of increase in Covid-19 cases and make learning process activities able to continue even in the midst of a pandemic. The problem formulation of this research is how to accommodate communication in the interaction between counseling guidance teachers and students of SMA Petra 1 Surabaya while in the learning process during the pandemic. The purpose of this study is to explain in detail the relationship between communication accommodations between the guidance and counseling teachers and students at SMA Petra 1 Surabaya during the learning process during the Covid-19 pandemic so that they can find out what differences are felt when carrying out the learning process at before the pandemic and during the pandemic. This research was conducted using a qualitative-descriptive approach by conducting in-depth interviews and using data collection methods in the form of document studies. The theory used in this study is the communication accommodation theory which focuses on the adaptation process of students in online classes during a pandemic, as well as on the stages or processes of communication between one person and another. The result of this research is SMA Petra 1 Surabaya implements an online learning process, to adjust in the midst of the Covid-19 pandemic. The online learning process is carried out using the Zoom Meeting and Google Meet applications, so that the learning process can continue even though it is online. The obstacle that arises in this online learning process is the difficulty of being able to create an active and interactive learning atmosphere. The form of communication accommodation that occurs between BK teachers and students in the communication process in online learning, can be seen in BK teachers and students who make adjustments to communication behavior and language style during the process of interaction or conversation with each other. In addition to making adjustments in the communication process, BK teachers also make adjustments in preparing the online learning process so that it can run smoothly without any obstacles. The adjustments made by BK teachers are to prepare a strong internet network, then prepare interesting learning materials or methods so that the learning process becomes innovative, creative, and communicative so that students do not feel bored with the learning material being delivered.en_US
dc.description.abstractDunia pendidikan telah mengalami cukup banyak hambatan dan tantangan di tengah kondisi pandemi Covid-19 ini, dampak terbesar dirasakan oleh para siswa dan guru. Program belajar dari rumah atau secara daring dipilih oleh pemerintah, sebagai upaya dalam menekan laju kenaikan kasus Covid-19 dan membuat kegiatan proses pembelajaran dapat tetap terlaksana meskipun di tengah pandemi. Rumusan masalah dari penelitian ini adalah bagaimana akomodasi komunikasi dalam interaksi antara guru bimbingan konseling dengan murid SMA Petra 1 Surabaya ketika dalam proses belajar di saat masa pandemi. Tujuan dari penelitian ini adalah ingin menjelaskan secara rinci mengenai hubungan akomodasi komunikasi yang dijalankan antara guru bimbingan konseling, dengan murid di SMA Petra 1 Surabaya pada saat melakukan proses pembelajaran di masa pandemi Covid-19 sehingga dapat mengetahui perbedaan apa yang dirasakan saat melakukan proses pembelajaran pada saat sebelum pandemi dan di saat pandemi. Penelitian ini dilakukan dengan cara pendekatan secara kualitatif-deskriptif dengan melakukan wawancara secara mendalam atau in depth interview dan menggunakan metode pengumpulan data berupa studi dokumen. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori akomodasi komunikasi yang berfokus pada proses adaptasi siswa di kelas daring saat pandemi, serta pada tahapan atau proses komunikasi yang dilakukan antara satu orang dengan yang lainnya. Hasil dari penelitian ini adalah SMA Petra 1 Surabaya menerapkan proses pembelajaran secara daring, untuk menyesuaikan di tengah kondisi pandemi Covid-19. Proses pembelajaran daring dilakukan dengan menggunakan aplikasi Zoom Meeting dan Google Meet, sehingga proses pembelajaran dapat tetap berlangsung walaupun secara daring. Kendala yang muncul dalam proses pembelajaran daring ini yaitu kesulitan untuk dapat menciptakan suasana belajar yang aktif dan interaktif. Bentuk akomodasi komunikasi yang terjadi antara guru BK dan murid dalam proses komunikasi pada pembelajaran daring, dapat dilihat pada guru BK dan murid yang melakukan penyesuaian pada perilaku komunikasi dan gaya bahasa pada saat melakukan proses interaksi ataupun percakapan satu sama lain. Selain melakukan penyesuaian dalam proses komunikasi, penyesuaian juga dilakukan oleh guru BK dalam mempersiapkan proses pembelajaran daring agar dapat berjalan dengan lancar tanpa adanya kendala. Penyesuaian yang dilakukan oleh guru BK adalah mempersiapkan jaringan internet yang kuat, kemudian mempersiapkan materi atau metode belajar yang menarik agar proses pembelajaran menjadi inovatif, kreatif, dan komunikatif sehingga murid tidak merasa bosan dengan materi pembelajaran yang sedang disampaikan.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputraen_US
dc.subjectAkomodasi Komunikasien_US
dc.subjectproses adaptasien_US
dc.subjectguru bimbingan konselingen_US
dc.subjectmurid SMA Petra 1en_US
dc.subjectpandemi Covid-19en_US
dc.titleAkomodasi Komunikasi Antara Guru Bimbingan Konseling dengan Murid SMA Petra 1 Surabaya di Masa Pandemien_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.kodeprodi70201
dc.identifier.nim0506011810027
dc.identifier.dosenpembimbingGabriela Laras Dewi Swastika


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record