Show simple item record

dc.contributor.authorHADIPRAYOGA, MUHAMMAD HIBBAN
dc.date.accessioned2022-01-11T04:29:59Z
dc.date.available2022-01-11T04:29:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/4086
dc.descriptionThis research aims to figure out the making of beverage creations of water kefir with sapodilla extract as a main ingredient, and also figure out the contain of the product including vitamin C and alcohol level. Researcher using fermentation method with water kefir seeds as a mediator. Organoleptic test are tested to 90 random panelist within three repetition using questionnaire with some variables; taste, aroma, flavor, and texture. The result of the Organoleptic tests are analyzed using SPSS 26 software. Based on the result of the analysis, water kefir creation product with sapodilla extract with 12 hours of fermentation is the most favored sample. Market interest test are done to 30 panelist to obtain data regarding to price, market interest, and promotion media. Based on the market interest test, it can be concluded that water kefir with Sawo extract can be sell through online media, such as Instagram and also offline by consignment. Laboratorium test shown that vitamin C (Absorbic Acid) level less than 0,0025% and alcohol (Ethanol) level at 9,09%.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk membuat minuman kreasi water kefir dengan bahan baku ekstrak buah sawo dan mengetahui kandungan produk yang termasuk vitamin C dan kadar alkohol. Peneliti menggunakan metode fermentasi dengan menggunakan mediator bibit water kefir. Uji organoleptik dilakukan pada 90 panelis secara acak yang dibagi menjadi tiga kali pengulangan menggunakan metode kuesioner dengan variabel rasa, aroma, warna, dan tekstur. Hasil uji organoleptik dianalisis menggunakan software SPSS 26. Berdasarkan hasil analisis yang sudah dilakukan, produk kreasi water kefir ekstrak sawo dengan waktu fermentasi 12 jam merupakan sample yang paling diminati. Uji minat pasar dilakukan kepada 30 orang panelis untuk mendapatkan data tentang harga, minat pasar, dan media promosi. Berdasarkan hasil uji minat pasar, disimpulkan bahwa produk water kefir ekstrak buah sawo layak dipasarkan melalui media online seperti Instagram dan sosial media serta offline dengan cara konsinyasi. Hasil uji laboratorium menunjukkan kadar Vitamin C (Ascorbic acid) kurang dari 0,0025% dan kandungan alkohol (Etanol) sebesar 9,09%.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Ciputra Surabayaen_US
dc.subjectFermentasien_US
dc.subjectSawoen_US
dc.subjectWater Kefiren_US
dc.titleKREASI MINUMAN RENDAH ALKOHOL WATER KEFIR MENGGUNAKAN BAHAN BAKU EKSTRAK BUAH SAWOen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nidn0710028402
dc.identifier.kodeprodi93202
dc.identifier.nim40216089
dc.identifier.dosenpembimbingMoses Soediro


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record